نانو نما | اجرای پوشش نانو و ضد آب سازی نمای ساختمان

0

نانو نما از جمله تولیدات ساخته شده در زمینه فناوری نانو است که دارای مشخصات و مزایای مخصوص به خود میباشد. از نانو نما در نمای بناها به کار گرفته میشود تا مصالح ساختمانی استفاده شده در ساختمان ها مراقبت شوند. نانو نما از مهمترین تولیدات ساخته شده در فناوری نانو است که امروزه در سطح بسیار گسترده ای اعم از سیمان، بتن، خشت، کاشی، سنگ، مرمر، سرامیک، شیشه، فولاد و… در صنعت های ساختمان به شمار می رود. پوشش ضد آب نانو اکثرا در سطوح نام برده به کار برده شده تا سطح بناها را تقویت نموده، خواص خود تعمیر شوندگی و خود تمیز کنندگی افزوده و از آنها در قبال حرارت و اشعه فرابنفش مراقبت کند.

به عبارت دیگر، پوشش نانو ضمن داشتن خواص مذکور  از نفوذ باکتری ها به سطوح پیشگیری نموده و موجب صرفه جویی در انرژی نیز می‌شود. در عصر حاضر، نانو نما در بیشتر مصالح ساختمانی سابق و همینطور احیای بناهای تاریخی نیز مفید واقع شده ‌است. به این وسیله، بناهای تاریخی فرسوده و ابنیه قدیمی، شستشو و نوسازی می‌شوند. اجرای پوشش نانو بر روی مصالحی نظیر کاهگل، ساروج، کاشی های معرق و… موجب می شود تا موقعیت طبیعی خویش را بازیابند و مقاومت و ماندگاری بیشتری داشته باشند. در خدمات نماشویی ساختمان گروه پارسیان نما برای تثبیت سنگ ساختمان بعد از پیچ و رولپلاک نما به انجام نانو نما جهت دوام بهتر سنگ پرداخته می‌شود.

نانو نما چیست؟

نانو نما محصولیست که با استفاده از فناوری نانو پوششی فوق العاده نازک و نامریی بر روی سطوح ایجاد می شود و همچنین در تمامی خلل و فرج های سطح نفوذ کرده و باعث ایجاد یک لایه حفاظتی کاملا ساختاری می گردد و اجازه نفوذ اثر آلودگی و شوره و یا سفیدک توسط باران و یا هرگونه رطوبت بر روی سطح اجرا شده را نمی دهد. نحوه اجرای آن به این شکل است که به نسب یک به یک مواد نانو ، ملاتی از آب و به اندازه کافی سیمان اضافه می نماییم که به طور دوغابی درآید و با به کارگیری از فرچه مبادرت به آب بندی سطح نموده به صورتی که در حین به کار گیری مواد شره نکرده و ایراد تولید گردیده در سطح را نیز لبریز کند.

دقت شود که در هنگام فرچه زنی از تولید لایه قطور خودداری شود تا عمل آب بندی به طور درست صورت پذیرد. قابل ذکر میباشد عمل آب بندی بدنه به این روش می بایست طی تعدادی مرحله صورت پذیرد که ابتدای مرحله هنگام کم آب شدن مرحله قبل هست تا فعالیت جذب و لبریز کردن نقص‌ و فرج به طور درست صورت بپذیرد و بعداز مرحله اولیه در روند بعدی برای تولید سطح یکپارچه و صاف به نسبت نقل شده به میزانی پودر سنگ بیشتر می‌نماییم که در هنگام پوشش تولید لایه نکند و سطحی صاف تولید کند.

از مقدار پودر سنگ و سیمان کمتری مصرف شود سنگ های نمای ساختمان بسیار فشرده میباشد و آب کمتر باطن آن رسوخ میکند البته ماندن و پهن شدن آب روی سنگ ها سبب تولید رسوب، غشاء زیستی و نفوذ جامدات آویزان در سنگ می‌گردد و اینها عواملی می باشند تا جلبک ها بر آن چسبیده و رویش نمایند. جلبک سبب پرورش کپک ها، باکتری ها و بقیه میکرو ارگانیسم ها می‌گردد که مضر برای تندستی آدم و ظواهر سنگ ها می باشند.

وقتی که املاحی مانند نمک و گچ و سولفات ها در خاک زیادتر از حد معمول باشند اجر دچار شوره‎زدگی می‎شود و زمانی که شوره خیلی زیاد شد لعاب روی خشت را برداشته و خشت نما در گیر ریزش می‎شود. این فرمان صرفا به نوع خاک بستگی دارد. برای رفع این اختلال می‎بایست محلول نانو کالیمورا را گذشته از اجرای نما روی خشت بصورت پاشش اجرا فرمایید. درحال حاضر در حالتی ‌که مقدار املاح مازاد (گچ و نمک) خیلی زیاد نباشد این محلول سوای تغییر تحول رنگ در آجرنما و سنگ نما می‎تواند از شوره‎زدن و پوسته شدن پرهیز نماید در شرایطی ‌که از حد معمول زیادتر باشد خشت نما بصورت خیلی ضعیف پوسته می‎نماید.

در صورتیکه می خواهید آجرنما را سوای تغییر ‌و تحول رنگ، شوره زدن و پوسته شدن روی نما مشاهده کنید می بایست قبل از اینکه آجرنما فعال شود پوشش انواع نانو نما را روی آن اجرا نمائید. در ‌این‌ حالت‌ ملات سیمان نمیتواند آجرنما را آلوده و کثیف نماید. این عمل بوسیله کمپانی در هر سوله ای که آجرنما خریداری شود انجام می‌شود و از هر حیث به زیبایی خشت و نمای ساختمان یاری مینماید. دقیقا شما آجری که در بسته بندی میبینید روی نمای ساختمان خواهید رویت کرد فارغ از تغییر‌و تحول رنگ و شوره.

تفاوت نانو و رزین چیست؟

این محصول ها بر مبنای دو جزء رزین اپوکسی بيسفنول و هاردنر پلی آمین پباده سازی گردیده، بی رنگ واضح است از اینرو تغییر تحول رنگی در سطح ها ذیل فعالیت نخواهد داشت. در اين تولید ها از حلال ها و رقيق‌كننده های غير واكنش‌گرا به کار گیری نگرديده و همين فرمان موجب می‌گردد كه ساختار پليمری کالا بعد از واكنش دو جزء، بصورت اثبات و پايدار باقی بماند. با دقت به قابليت چسبندگی این پوشش بر روی سطوح سیمانی، فلزی، موزاییک، سنگ و غیره و اجرای يكپارچه و فارغ از درز، از آن تحت عنوان محصولی ضدآب کننده استفاده می گردد. این ماده یک لایه نفوذ ناپذیر روشن یا مات یکدست روی سطح ایجاد میکند اما در عمق نفوذ نمی کند.

رزین ها با دقت به تولید یک لایه واضح روی سطح های، نور و روشنایی خورشید را بازتابش داده و به اصطلاح برق می زنند. رزینها با لایه زیرین خود برخورد نداشته و صرفا تحت عنوان یک روکش فعالیت می نمایند. رزین ها مقاومت بسیار کمی در قبال اشعه ماورای بنفش خورشید داشته و به مرور زمان ساختار شیمیایی آن ها در هم شکسته و تجزیه میشوند و قدمت آن کم کم به 4 سال می رسد. رزین ها در حلال های آلکیدی برای مثال در تینر فوری حل شده و محلول در آب نیستند، این سیر تکامل حلال ها سمی و به شدت آتشگیر بوده و به نواحی مختلف زیست محیطی خسارات جبران ناپذیری وارد می‌نماید.

بعد از مدتی سطح پوشش های رزینی خش دار گردیده و به مرور زمان پوسته پوسته گردیده و جلوه بدی به نمای ساختمان می‌دهد. اصل زیبایی مصالح به رنگ و سطح طبیعی آن بوده و اجرای لایه روشن یا مات رزینی از زیبایی آن به شدت می کاهد. نانو نما محصولی میباشد نانو تکنولوژی ، واضح، قابل حل در آب، نفوذ کننده و واکنشی که اثر آب گريزی فوق العاده ای را به تمامی مقاطع ساختمانی با قابلیت و امکان جذب آب ارائه می نمايد. اندازه نانو نما منجر به نفوذ عميق و برخورد با سطح گردیده و آن را آبگريز می نمايد در نتيجه سبب حفظ آن در قبال صدمات ساختاری و ظاهری ناشی از جذب رطوبت مانند شوره زدگی، يخ زدگی، رویش قارچ و کپک و غيره می گردد. نانو نما بعد از کم آب شدن هیچ تغییر‌ و تحول رنگ یا ظواهر در مصالح ایجاد نمی نماید.

دلایل نانو کردن نما

نانو نما آجر کاربرد های متعددی دارد که چندین مثال آن به شرح زیر است. مراقبت از سنگ سنگین، مطلوب برای استفاده با سنگ مرمر، گرانیت، سنگ آهک جلا، کاشی و بقیه سطح ها سنگی غیر قابل جذب آب، گل، خاک، دوده، مایعات (هم اساسی و هم اسیدی) و بقیه آلودگی ها را دفع مینماید اثر سهل و آسان برای تمیزی حتی سخت ترین لکه ها، مانند انواع دوده ، گرد و غبار ، مایعات (اسیدها و اساس ها) و روغن ها به سادگی از بین میروند. در حقیقت نانو نما باعث می شود که هم نما تمیز و ضد باکتری شود و هم عمر مفید آن افزایش یابد و هم براثر باران یا دوده یا هر الودگی محیطی کثیف و کدر نشود و همچنان تمیز بماند.

ویژگی های پوشش نانو نما

خصوصیت نانو نمای سنگ ساختمان :

  • آبگریزی بودن
  • اجرای فوق‌العاده آسان
  • حفظ کننده سطوح در برابر آلودگی هوا به طور کامل
  • با سایش از میان نمی‌رود
  • بخش اعظمی از محصول ها موجود در بازار مانند روغن‌های سیلیکون به مرور زمانه و به آرامی به وسیله نور و روشنایی خورشید غیر مستقیم گردیده یا این که از بین می رود.
  • سفت شدن در دمای اتاق سوای انرژی مازاد و یا نور یو وی
  • راندمان عالی با مصرف نادر نفوذ 100% به لایه‌های پوشش داده گردیده
  • مقاوم در برابر دمای بالا
  • پوشش‌ حفاظتی و ساختاری بسیار عالی از مواد
  • ساخت لایه محکم از سیلیس بر روی سطوح متنوع
  • تولید پوششی بدون نقص و سخت

سطوح قابل اجرا جهت نانو

موارد مصرف نانو نمای سیمان و چوب:

ساختمان‌هایی که با سیمان‌های الیافی ساخته می گردند بعد از مدتی به مبدا لکه و کثیفی تبدیل می شوند. سیمان مصرف شده در نمای ساختمان‌ها کثیفی‌ها و کپک‌ها را گرفته و با تاثیر نور و روشنایی خورشید آن را کاملا در باطن سیمان جای می دهد. دور کردن این لکه‌ها و کثیفی‌ها کار بسیار مشکلی می باشد. به کار گیری از نانو نما در نماهای سنگی و چوبی ساختمان سبب عدم نفوذ کثیفی‌ها‌، باکتری‌ها و غیره به داخل بافت آن می گردند و ظواهر نخستین نما را به خوبی نگهداری می نمایند.

آجرهای نزدیک به درخت‌های وسیع حریم ساختمان‌ها با به جا گذاشتن اثرات خود بر روی سطوح ساختمان‌ها منجر میشوند نمای ساختمان‌ها به مرور روزگار رنگ سبز درختان را به خویش گرفته و برای نظافت کردن آن ها می بایست از ابزار پاک کننده با فشارهای قوی استفاده شود، البته این کار نیز منجر می شود بعداز چند ماه در سطح ساختمان چسبندگی بیشتری تولید شود و سریعتر  از قبل کثیفی‌ها را به خویش جذب نمایند. در‌این حالت موارد به کار گیری از نانو نما برای پوشش‌های سنگ و چوب ضروری به نظر می رسد.

ماسه سنگ‌های بتن گازی و ماسه سنگ‌هایی که ساختار سفید رنگی دارند و اکثر اوقات در آتلیه‌ها و تراس‌ها به کار می روند‌، کثیفی‌ها و چربی‌ها را جذب کرده و ظاهر آن خیلی سریع تغیر مینماید. دراین وضعیت به کار گیری از پاک کننده‌های با فشار بسیار قو‌ی نیز کارساز نیست. ولی در صورت استفاده از نانو نما پوشش‌های سنگ و چوب در حالی که به سطح اجازه تنفس داده میشوند، سبب ساز عدم نفوذ مواد به سطح گردیده، براین اساس رنگ و ساختار اصلی سطح محافظت میشود

شیشه‌هایی که با استفاده از فناوری نانو ساخته می شوند، اجازه میدهند که آلودگی‌ها با آب ادغام شوند و به ‌این وسیله سوای دخالت هیچ ماده دیگری از روی شیشه سر بخورند. این مواد از رسوب نمک‌ها بر روی سطح شیشه جلوگیری می کنند. همینطور این مواد توسط آب، مواد تمیز کننده یا فشار فیزیکی از سطح شیشه جدا نمی شوند. قطرات آب و حتی انواع حشره ها نمی‌توانند روی آن‌ها بنشینند، زیرا به قدری سطح این شیشه‌ها صاف است که چنین امکانی نیست. این شیشه ها البته نیاز به نانو نما ندارند چون متریال آنها از نانو می‌باشد.

مراحل اجرای نانو نمای ساختمان

نحوه اجرای نانو کردن نما روی آجرنما با پوشش نانو نما روی اجر شما عمدا نمیتوانید آجرنما را آلوده و کثیف و فرسوده نمائید. حتی در صورتی‌که هر آلودگی ادغام با آب را روی آن روی آن بریزید، ضد آب کردن نما باعث می‌شود هیچ وقت نما آلوده و کثیف و فرسوده نشده و شوره نمی زند. اکثر اشخاصی که از نمای آجری گریزانند علت را زود فرسوده شدن آن می‌دانند. این مجموعه مفتخر میباشد که‌این نقص‌ را 100% رفع نموده و با عمل بیش تر در این باره سبب دلگرمی مشتریان، معماران، مهندسان و صاحبان کارخانجات گردیده و به کار گیری از این فناوری را سفارش میکند. اجرای نانو نما برروی آجرنما به دو شکل تقسیم می گردد.

  1. نماهایی که آلوده و کثیف و فرسوده گردیده اند در صورتی‌ که آجر نما در اثر بارش باران، یخ کش کردن خشت، پوسته کردن خشت، شوره زدن و یا این که به هر استدلال دیگر دچار کثیفی و فرسودگی زیاد باشد, در مرحله نخستین با اجرای ساب و آن‌گاه شستشوی آن با دستگاه واترجت آنرا پاک کرده و بعد از کم آب شدن، اجرای نانو نما با دستگاه انجام می‌گردد و نمای ساختمان شما تا چند سال پاک و جدید و سوای تغییر و تحول رنگ و صورت باقی می ماند.
  2. نماهایی که پاک و تازه یا  در ‌حد جدید می‌باشند، در این موارد نیاز به سایش نما وجود ندارد و بعد از یک مرحله کاری مختصر اجرای پوشش نانو نما با دستگاه انجام می گیرد. واضح میباشد در صورت پاک و جدید بودن ساختمان، صاحبکار هزینه کمتری را نسبت به زمانیکه نما نیاز به سایش و شستشو دارد پرداخت می‌نماید.

درباره نویسنده بیشتر بدانید ...

لطفا دیدگاه خود را بنویسید (-:

هجده − 14 =

Call Now Button